loading...
آموزش درس علوم اول راهنمایی
علیرضا معتبر بازدید : 2563 جمعه 09 دی 1390 نظرات (1)
صورت هاي انرژي :انرژي صورت هاي گوناگون دارد. بعضي از صورتهاي انرژي عبارتند از :‌انرژي شيميايي،‌انرژي گرمايي، انرژي مكانيكي (حركتي)، انرژي الكتريكي، انرژي نوراني و انرژي صوتي .
بعضي از صورتهاي انرژي را به آساني نمي توان تشخيص داد. مثلاً‌ درون مولكول هاي يك حبه قند، انرژي وجود دارد و بدن شما با خوردن قند، اين انرژي را به دست مي آورد. انرژي موجود در حبه قند يك انرژي شيميايي است. سوخت هايي مانند نفت و بنزين نيز انرژي شيميايي دارند براي آزاد كردن انرژي شيميايي، يك تغيير شيميايي لازم است. تشخيص دادن ديگر صورت هاي انرژي آسان تر است. خورشيد انرژي نوراني و انرژي گرمايي توليد مي كند.



 

سنگي كه از بالاي كوهي مي غلتد و به پائين مي آيد داراي انرژي مكانيكي است. تمامي اجسام در حال حركت انرژي الكتريكي دارند.

انواع انرژي :
بعضي از صورت هاي انرژي را مي توان در اجسام ذخيره كرد. مثلاً وقتي شما يك فنر را مي كشيد يا آن را فشار مي دهيد، در هر دو صورت، در آن انرژي ذخيره كرده ايد. انرژي ذخيره شده با رها كردن فنر آزاد مي شود. به انرژي ذخيره شده انرژي پتانسيل نيز گفته مي شود.
اگر وزنه را از سقف رها كنيم ، انرژي ذخيره شده در آن آزاد مي شود و جسم به حركت در مي آيد در اين حالت مي گوئيم وزنه داراي انرژي جنبشي شده است. انرژي از هر نوعي كه باشد ممكن است از نوع جنبشي يا پتانسيل باشد.
انرژي گرمايي در واقع به جنبش مولكول هاي هر جسم مربوط مي شود. بنابراين انرژي گرمايي از نوع جنبشي است. انرژي نوراني و انرژي صوتي نيز از نوع جنبش و شيميايي موجود در مواد از نوع پتانسيل است.




تبديل انرژي ها :

 

 

صورت هاي انرژي نيز مي توانند به يك ديگر تبديل شوند. اين تبديل به راههاي مختلف انجام مي شود. انرژي الكتريكي در لامپ به انرژي هاي گرمايي و نوراني تبديل مي شود. يك باتري خورشيدي، انرژي نوراني خورشيد را به انرژي الكتريكي تبديل مي كند. كرم شب تاب انرژي شيميايي را به انرژي نوراني تبديل مي كند.




بايستگي انرژي :
قانون بايستگي انرژي بيان مي كند كه انرژي نه خود به خود به وجود مي آيد نه خود به خود نابود مي شود بلكه از صورتي به صورت ديگر يا از نوعي به نوع ديگر تبديل مي گردد. وقتي يك خودرو حركت مي كند تمام انرژي شيميايي ذخيره شده در بنزين آن به انرژي مكانيكي ( حركت) تبديل نمي شود.
بلكه مقداري نيز از انرژي به گرما تبديل مي شود،‌به همين دليل است كه وقتي خودرو را روشن مي كنيم، پس از مدتي موتور آن كاملاً داغ مي شود. معمولاً وقتي كه مي خواهيم يك صورت انرژي را به صورت ديگري تبديل كنيم، مقداري از انرژي اوليه به صورت هاي ديگر مورد نظر ما نيست تبديل مي شود.

فكر كنيد .
كدام صورت از انرژي در زندگي ما بيشترين استفاده را دارد؟
انرژي الكتريكي بيشترين استفاده را دارد. زيرا اين انرژي به آساني به صورت هاي ديگر تبديل مي شود و دسترسي به آن آسانتر از انرژي هاي ديگر است.

جدول زير را تكميل كنيد.

مكانيكي به گرمايي

مكانيكي به الكتريكي

شيميايي به الكتريكي

شيميايي به نوراني و گرمايي

الكتريكي به صوتي

شيميايي به مكانيكي

الكتريكي به مكانيكي

نوراني به الكتريكي

الكتريكي به نوراني و گرمايي

الكتريكي به نوراني و صوتي

ماليدن دستها به يكديگر

ژنراتور

باتري اتومبيل

ميكروفون

سوختن چوب – سوختن نفت

بلند گو

موتور اتومبيل

موتور يخچال

باتري خورشيدي

لامپ

رعد و برق



فكر كنيد
لامپ و بخاري برقي از نظر تبديل انرژي با هم چه شباهتهايي دارند؟ چه تفاوتي دارند؟
شباهت :
در هر دو انرژي الكتريكي به انرژي گرمايي و نوراني تبديل مي شود.

تفاوت :

‌در بخاري برقي انرژي گرمايي مورد استفاده قرار مي گيرد و انرژي نوراني توليد شده به هدر مي رود و در لامپ انرژي نوراني توليد شده مورد استفاده قرار مي گيرد و انرژي گرمايي به هدر مي رود.

فكر كنيد
چرا يك آونگ در حال نوسان پس از مدتي از حركت باز مي ايستد؟
در هنگام نوسان مقداري از انرژي آونگ به مولكول هاي هوا منتقل مي شود، و آن ها را به حركت درمي آورد. بعد از چند بار نوسان تمام انرژي آونگ به مولكول هاي هوا منتقل مي شود، و آونگ از حركت مي ايستد.

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط Ghazal sadeghi در تاریخ 1391/02/15 و 19:45 دقیقه ارسال شده است

با تشکر فراوان از مطالب خوب شماشکلک


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 14
  • کل نظرات : 20
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 4
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 8
  • بازدید ماه : 231
  • بازدید سال : 1,323
  • بازدید کلی : 95,064